W dniach 27-29 maja uczniowie klas 6 a, 6 b, 6 c, 6 d wraz z opiekunami miło i pożytecznie spędzili czas podczas wycieczki Wrocław-Praga-Skalne Miasto.

Pierwszego dnia poznaliśmy jedno z najstarszych miast Polski. Naszą uwagę zwróciły m.in. najsłynniejsze wrocławskie kamieniczki sąsiadujące z rynkiem gotycko-renesansowy Jaś i barokowa Małgosia, ratusz z pięknymi zdobieniami, a także Rynek, który urzekł nas bogactwem kolorów i form kamieniczek. Symbole miasta przypominają o narodach, jakie w nim mieszkały: lew w koronie to symbol Czech, a czarny orzeł z krzyżem na piersi – symbol Piastów śląskich. Podczas trzygodzinnego zwiedzania Wrocławskiego Ogrodu Zoologicznego wraz z Afrykarium poznaliśmy prezentację różnorodnych ekosystemów związanych ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu pod hasłem „Życiodajne wody Afryki”. Dzięki 18-metrowemu przezroczystemu tunelowi z akrylu mieliśmy na wyciągniecie ręki m.in. rekiny, żółwie zielone, różne gatunki ryb (np. skrzydlica, płaszczki). Oprócz licznych gatunków ptaków, hipopotamów nilowych, słoni, krokodyli naszą uwagę przykuły: naskotiki afrykańskie (często mylone z fokami) oraz pingwiny przylądkowe (inaczej tońce), manaty - niezwykłe, roślinożerne ssaki zwane także syrenami, endemiczne ryby z jezior Wielkich Rowów Afrykańskich - Tanganiki i Malawi, a także jedne z najmniejszych antylop świata, czyli dikdiki.

Drugiego dnia, podczas pieszej wędrówki po stolicy i największym mieście Czech, poznaliśmy atrakcje Pragi – te znane i mniej oczywiste. Dowiedzieliśmy się, że Praga ma kawałek Paryża – jest nią Wieża widokowa Petřín, wzniesiona na 327-metrowym wzgórzu, często porównywana do Wieży Eiffla. Z wieży podziwialiśmy panoramę Pragi, a podczas dalszej wędrówki odkrywaliśmy jej warte zobaczenia zabytki. Spodobała nam się rezydencja prezydenta, zamek z zewnątrz, w dzielnicy Hradczany, Stary Pałac Królewski, Bazylika i klasztor św. Jerzego. Zatrzymaliśmy się na jednym z najczęściej odwiedzanych, najstarszym zachowanym moście w stylu gotyckim - moście Karola na rzece Wełtawie. Wzmocniony z obu stron wieżami i ozdobiony 30 posągami, głównie barokowymi z najbardziej znanym pomnikiem Jana Nepomucena, którego dotykają turyści, aby zapewnić sobie szczęście. Poczuliśmy klimat Pragi w jej sercu historycznego centrum – Starym Mieście. W XI wieku plac targowy, później miejsce egzekucji, powstań i demonstracji, dziś przyciąga turystów swoim pięknem, smakołykami i pamiątkami. Podziwialiśmy cogodzinny spektakl ruchomych posągów i maszerujących apostołów na słynnym praskim zegarze astronomicznym. Obejrzeliśmy Ratusz Staromiejski, najważniejszą i największą budowlę sakralną - Katedrę św. Wita (m.in. miejsce koronacji królów). Na koniec wycieczki po Pradze odkryliśmy w pobliżu Starego Miasta dzielnicę Josefov nazywaną kiedyś Miastem Żydowskim i Gettem Żydowskim. Adolf Hitler podczas II wojny światowej oszczędził od zniszczenia część dzielnicy, aby przypominała, jak mieszkali i żyli Żydzi. Kroczyliśmy ulicami, gdzie znajdują się ekskluzywne sklepy marki m.in. Coco Chanel, Yves Saint Laurent.

Trzeci dzień wycieczki to czeskie Adrspach – Skalne Miasto, którego zwiedzanie zaczęliśmy od przekroczenia Bramy Gotyckiej będącej planem zdjęciowym baśniowej Narnii. Narodowy rezerwat przyrody z tysiącem skalnych wieży urzekł nas widokami. Znajdują się tu m.in. Głowa Cukru, Słonie, skała Dzban, Wieża Elżbiety, najwyższa forma skalna Kochankowie (czes.Milenci) osiągająca wysokość 81,4 metrów, imponujący Wielki Wodospad spadający z hukiem 16 metrów w dół. Kolejne atrakcje to: malownicze jeziorko z krystalicznie czystą wodą, krótki rejs po międzyskalnym jeziorku uatrakcyjniony opowieściami z żartem w języku czeskim przez pana flisaka. W międzyczasie pokonywaliśmy wyzwania w postaci około tysiąca schodków, przejścia ciemnymi i wąskimi szczelinami (najwęższe przejście między skałami ma tylko 50 centymetrów szerokości).

To był intensywny, pełny różnorodnych atrakcji i doświadczeń, a także integracji wyjazd.

Opiekunowie: p. Monika Fedorowicz, p. Aneta Głębocka-Wysok, p. Anna Janikowska, p. Monika Sulowska