Witamy w nowym roku! Minął już styczeń, część lutego, a my ciągle w ferworze pracy…
8.01. „Audiopamiętnik”
Dzisiejsze zadanie okazało się niełatwe w swojej realizacji. Mieliśmy stworzyć pocztówkę dźwiękową. Na początku bawiliśmy się świetnie odgadując pochodzenie słyszanych dźwięków. Potem było wiele śmiechu, kiedy to dzieci miały naśladować różne odgłosy przyrody, otoczenia. Następnie skupiliśmy się na odgłosach charakterystycznych dla naszej szkoły i sali lekcyjnej. Pomysłów było wiele. Problemem zaś stało się ich nagranie, z racji tego, że wymagało to ciszy ze strony samych uczniów. Duża liczebność grupy i ekscytacja zadaniem nie sprzyjała dobrym warunkom do nagrania. Musieliśmy powtarzać je kilkakrotnie (z wyjątkiem nagrania odgłosu dzwonka – jego poziom głośności jest nie do pokonania). Samo odgadywanie nagranych dźwięków to pełen sukces!
PS. Dziś dotarła do nas kolejna przesyłka od Psotnika w podziękowaniu za systematyczną pracę i pomoc w rozwiązywaniu problemów Juli i Kuby ;) Jest to zestaw książek i gier. Książki wzbogaciły naszą klasową biblioteczkę i są już w czytaniu
15.01. „Ucieczka Psotnika”
Dzisiaj zaczęliśmy zajęcia od przypomnienia zasad bezpiecznej komunikacji w internecie. To zadanie okazało się bardzo proste. Niektórzy wręcz się obruszyli, że powtarzamy je kolejny raz i ostentacyjnie okazywali swoje znudzenie. Do czasu! Kiedy musieliśmy zdecydować, które narzędzia komunikacji zaliczyć do prywatnych, a które do publicznych, a potem jeszcze podzielić podane informacje na te, którymi mogę podzielić się z przyjaciółką/przyjacielem i te które mogę zdradzić osobie poznanej przez internet, poczucie znudzenia minęło bezpowrotnie. Zwłaszcza, że pracowaliśmy w grupach i zdania nasze okazały się różne. Było wiele dyskusji, ciekawych spostrzeżeń i wniosków. A potem jeszcze ta zabawa ruchowa „Wirusy”, która rozgrzała wszystkich do czerwoności! Czas tak szybko minął, że dziś nie zdążyliśmy poruszyć kwestii zabezpieczeń naszych komputerów przed tymi wirusami. Do tematu wrócimy więc wkrótce.
22.01. „Juka i Kuba publikują”
Dzisiejsze zajęcia rozpoczęliśmy od rozmowy o tym, jakimi informacjami można dzielić się z innymi, a które warto zatrzymać dla siebie i dlaczego. Okazało się, że bardzo różnimy się w tej kwestii . Duże zainteresowanie dzieci wzbudziła historia Stasia. Czekały w napięciu na rozwiązanie problemu chłopca, jako, że niektórzy mieli już doświadczenie z nieprawdziwością treści zamieszczanych w internecie. Wprawdzie nie dotyczyły one bezpośrednio ich samych, ale zaistniały wśród starszego rodzeństwa lub znajomych. Po długich dyskusjach dzieci z przyjemnością przystąpiły do pracy plastycznej, w której przedstawiły kolejne część historii Stasia. W oparciu o rysunki bez problemu sformułowały rady dotyczące zamieszczania treści w internecie. Pozostaje wierzyć, że będą je miały w pamięci, kiedy staną się aktywnymi użytkownikami portali społecznościowych.
29.01. „Tajemnica Psotnika”
Kolejny temat, który wywołał żywe zainteresowanie i nieposkromioną aktywność dzieci . Tajemnica to w praktyce wielce skomplikowane pojęcie, które bardzo wpływa na relacje międzyludzkie. W świecie dzieci tajemnice są codziennością. Doskonale wiedzą, że tajemnica polega na zatrzymaniu usłyszanych informacji dla siebie. A tu okazuje się, że nie zawsze należy tak postąpić. To zadanie polegające na podjęciu decyzji, kiedy tajemnicę trzeba ujawnić nie było łatwe dla dzieci. Długo trwały dyskusje i przekonywania, bo lojalność wobec rówieśników okazała się bardzo ważna. Świadczą o tym chociażby wskazania w podsumowaniu zajęć kolegów i koleżanek, jako osób zaufanych. Scenki dramowe były tu świetnym utrwaleniem omawianych zagadnień i myślę, że dzięki nim łatwiej będzie dzieciom podjąć właściwe decyzje w codziennych sytuacjach.
5.02. „Psotnik i ważne emocje”
Dzisiejsze zajęcia o emocjach były pełne emocji ;) Na wstępie przypomnieliśmy sobie, jakie emocje towarzyszą nam w życiu i jaką rolę pełnią w naszej codzienności. Wiedza dzieci w tym zakresie jest naprawdę duża, ale nie jest to już dla mnie zaskakujące. Od klasy pierwszej poświęcamy wiele czasu na rozmowy o potrzebach swoich i innych osób, na rozstrzyganie konfliktów z uwzględnieniem odczuć drugiej strony sporu i byłabym zawiedziona, gdyby nic z tych lekcji nie zostało w pamięci dzieci. Ta wiedza stanowiła dobry grunt pod rozważania o emocjach osób, których nie widzimy bezpośrednio obok siebie, które są anonimowe, bo pochodzą ze świata wirtualnego. Świetne ćwiczenie z pozostawieniem komentarza pod pracą „nieznanego” autora przez „nieznanego” oglądającego pozwoliło poczuć wagę słów, symboli i ich wpływ na emocje i samopoczucie odbiorcy. Chcę wierzyć, że lekcja wyniesiona z dzisiejszych zajęć pozostanie w dzieciach na zawsze i powstrzyma je przed pochopnym ocenianiem innych.
12.02. „Psotnikowa przyjaźń”
Kolejny ciekawy temat do dyskusji: Czy możliwa jest przyjaźń na odległość? Zajęcia rozpoczęliśmy od zdefiniowania pojęcia „przyjaźń”, które okazało się nierozerwalnie związane z pojęciem „zaufanie”. Niezwykle emocjonująca była zabawa „Brama”, która pozwoliła sprawdzić, na ile ufamy swoim klasowym koleżankom i kolegom. Jedne emocje nie zdążyły jeszcze opaść, kiedy znów ruszyliśmy do wspólnego działania. Tym razem szukaliśmy listów od znajomych z odległych krajów. Rysunkowe wiadomości zawierały informacje o ich miejscach zamieszkania, upodobaniach i zainteresowaniach. Okazało się, że mimo różnego pochodzenia i odległego zamieszkania można znaleźć osobę, która podziela nasze pasje i na tym budować znajomość na odległość. I tu miłe zaskoczenie! Dzieci przypomniały wniosek wypływający z pierwszych zajęć: nie mając pewności, kto jest po drugiej stronie ekranu, trzeba zapytać rodziców o zgodę na nawiązanie takiego kontaktu. Brawo „Bystre Asy z drugiej klasy”!